Month: October 2017

Kesan Pengambilan Suplemen: Bawa Manfaat atau Mudarat?

No Picture

Ada orang ambil suplemen untuk cantik,  untuk kurus dan ada juga untuk jaga kesihatan. Apa pun tujuan anda,  adakah anda tahu kesan pengambilan suplemen untuk jangka masa panjang? Adakah benar-benar selamat? Di sini,  saya ingin kongsikan satu kajian…

Read More »

Tips Banyakkan Susu Badan Semula

No Picture

Sudah menjadi impian setiap ibu untuk menyusukan anak sepenuhnya sekurang-kurangnya hingga umur 2 tahun. Namun, ada ketikanya, supply susu makin berkurang membuatkan ada ibu yang mula putus asa. Ada yang merasakan perkara itu normal dan mula memberikan susu…

Read More »

Preeclamsia Semasa Mengandung

No Picture

Semasa Irni mengandung anak sulung,  yang mana masa tu Irni mengandung kembar,  Irni disahkan mempunyai ciri preeclamsia. Namun, Irni bernasib baik,  sebab preeclamsia semasa mengandung tu,  terjadi pada trimester ke 3 dan masa tu pulak dah masuk minggu…

Read More »

Kebaikan ESP Shaklee Untuk Ibu Menyusu

No Picture

Korang breakfast dengan apa? Kami ore kelate biasa makan nasik waktu pagi. Tapi, masalahnye, Irni tak masak nasik lagi pagi ni, haha Jadi nye, kita shake2 ESP dulu lah. Memang kenyang minum ESP ni tau. Rasa dia pun…

Read More »

Vitamin Kanak-Kanak

No Picture

Anak2 Irni ni memang jenis suka makan sayur. Kalau bubuh dlm nasi, diorang kutip makan sayur dulu, pastu baru la nak makan nasi 😅 Kalau beli tomato, memang berebut diorang makan. Memang suka betul makan tomato. Ni pulak…

Read More »

Penjagaan Bayi Kembar Dalam Kandungan

No Picture

Assalamualaikum wbt Seronok kan, sekali bersalin dapat 2 orang terus? Bak kata orang, double joy gitu.. Kalau yang dapat tiga terus tu macam mana pula? triple joy la kot kan?   Pertama sekali, Irni ucapkan tahniah kepada ibu-ibu yang sedang…

Read More »

Bahaya HB Rendah Pada Ibu Hamil

No Picture

Antara perkara yang perlu diambil berat oleh ibu hamil, adalah paras hemoglobin atau paras hb. Hemoglobin membawa oksigen kepada sel. Kekurangan hemoglobin untuk membawa oksigen ini pastinya boleh mendatangkan masalah yang serius. Teringat semasa kehamilan lepas, memang berdebar rasanya setiap kali…

Read More »

Hb Rendah Ketika Mengandung: Siapa Yang berisiko?

No Picture

Jika nilai hb ibu mengandung adalah di bawah paras 11 g/dl, itu dikira, ibu mengalami masalah hb rendah semasa mengandung. Teringat Irni, semasa mengandung, Irni juga mengalami masalah yang sama. bila misi dah tulis kat buku guna dakwat…

Read More »

Petua Mengurangkan Alahan Semasa Mengandung

No Picture

Petua Mengurangkan Alahan Semasa Mengandung   1. Makan Petua mengurangkan alahan semasa mengandung yang pertama adalah makan. Apabila bangun daripada tidur, anda digalakkan untuk makan terlebih dahulu. Anda boleh mengambil biskut yang rasanya neutral seprti biskut Jacobs. Rasanya…

Read More »

Pengalaman Mengandung Usia Lewat

No Picture

Mengandung usia lewat bukan lah satu benda yang pelik sangat. Sebab selagi wanita itu belum menopause,  potensi untuk mengandung masih ada. Namun,  jika mengandung pada usia lewat,  pasti lah berbeza dengan pada usia muda. Menurut pakar,  kehamilan yang…

Read More »