Dulu, Irni tak pernah dengar pun perkataan telomere. Bila study pasal Vivix, baru tau, subhanallah, dekat DNA yang kecik tu, ade pulak telomere kat hujung dia.

Seingat masa belajar biology kat matriks dan masa belajar biochem kat ukm, takde pun belajar pasal telomere ni (eh, ke kite yg tak ingat? Haha)

Dulu, belajar, sekadar belajar pasal DNA strand, yg mana tiap2 hari berlaku proses replikasi, transkripsi dan translasi pada DNA. Proses ni berlaku tiap2 hari tau, jika ade kesalahan kat mana2, DNA baru akan ikut DNA yg salah tu.

Ok2 back to our topic, sebenar nye Irni nak share pasal telomere yg Irni belajar ni. Telomere ni, dia seakan cap yang melindungi sel dan DNA dari rosak. Telomere ni berada pada hujung strand DNA.

Macam tali kasut kita kan, hujung dia tu macam ade cap, ade plastik kan, ha lebih kurang macam tu la telomere. Dia ade d hujung untuk lindungi DNA dalam strand.

Tapi, bila kita makin tua, telomere ni akan jadi makin pendek. Serangan radikal bebas juga boleh buat telomere memendek. Bila telomere dah pendek dan tak dapat lindungu DNA, sel akan rosak dan mati.

Bila banyak sel mati sebelum waktunye, maka kita terdedah kepada berbagai jenis penyakit seperti serangan jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis, kanser dan banyak lagi penyakit kronik lain.

Jadi, penting kan, untuk kita jaga telomere kita ni. Kajian menunjukkan orang yg amal Vivix mempunyai telomere 11% lebih panjang dari orang yang tak makan Vivix.

Nak cari minuman kesihatan terbaik? Pilih Vivix ye ?

 

(Visited 51 times, 1 visits today)