Orang tua-tua kata, jangan mandi malam-malam, nanti jadi paru-paru berair..Betul ke?

Apa sebenarnya paru-paru berair ni? Paru-paru berair ni nama saintifik dia adalah pleural effusion. Sepatutnya di dalam peparu takde air, tapi, dalam kes ni terdapat air memenuhi ruang dalam peparu. Antara tanda-tanda orang yang ada masalah peparu berair ni adalah:

Tanda-Tanda Menghidap Penyakit Paru-Paru Berair

  1. Rasa sesak nafas
  2. Dada rasa sakit, rasa menyucuk-nyucuk terutama kalau tarik nafas
  3. Susah nak bernafas kalau tidur sambil baring
  4. Kaki sembap
  5. Demam
  6. Batuk

Pemeriksaan Yang Doktor Jalankan

Selalunya doktor akan membuat siasatan lanjut untuk mengenalpasti penyakit sebenar. Doktor akan memeriksa:

  1. X-ray dada
  • Kalau ada air pada peparu, akan kelihatana bintik-bintik putih pada ruang kosong dalam peparu. Jika tiada air di dalam peparu, ruang kosong tu hanya keihatan warna hitam je.

2.Ultrasound

  • Doktor akan meletakkan probe pada dada dan melihat kawasan mana yang ada air pada peparu tu dan dapat tengok melalui skrin.

3. CT Scan

  • Jika perlu, doktor akan membuat pemeriksaan CT Scan unuk melihat dengan lebih jelas. Hasil ujian CT Scan adalah lebih tepat berbanding dengan ujian x-ray.

Jadi, apa penyebab paru-paru berair ni? Betul ke mandi malam tu boleh menyebabkan masalah paru-paru berair?

Sebab Paru-Paru Berair

1.Berlaku kebocoran pada organ lain

  • Selalunya apabila berlaku masalah jantung tersumbat (jantung tak dapat pam darah ke seluruh badan dengan baik)
  • Boleh juga berlaku apabila ada masalah pada hati atau buah pinggang

2. Kanser peparu

3. Berlaku infeksi pada peparu seperti TB atau pneumonia

4. Berlaku masalah autoimun seperti lupus atau rheumathoid arthritis

5. Pulmonary embolism iaitu terdapat arteri di dalam peparu yang tersumbat

 

Rawatan Untuk Pesakit Paru-Paru Berair

Jika doktor telah mengenalpasti anda  mempunyai masalah  paru=paru berair ni, doktor akan mula dengan merawat punca berlaku penyakit itu. Jika pesakit mempunyai masalah jantung tresumbat, doktor akan memberikan diuretik atau ubat supaya pesakit kencing.

Manakala, jika pesakit mempunyai masalah pneumonia, pesakit akan diberikan antibiotik terlebih dahulu. Tetapi, jika masalah anda serius dan tidak dapat dibantu dengan kaedah biasa, doktor akan cuba kaedah lain untuk membuang lebihan air dalam peparu tersebut

Pengalaman Pesakit Paru-Paru Berair Menggunakan Vivix

Lepas seminggu makan Vivix, dah ada perubahan masa naik tangga. Nak tarik nafas pun ok

Lepas 2 minggu makan Vivix, excited suami dan selera makan macam ok dah sikit. Muka suami pun ceria je sekarang :

Jika anda berminat untuk dapatkan vitamin bagi penyakit paru-paru berair, boleh klik buy now kat bawah atau hubungi Irni ye.

Bagaimana untuk mendapatkan produk Shaklee?

Hubungi saya,

Irni Suhana Muhamad

014 515 7141 –> klik SINI untuk whatsapp

irnisuhana@gmail.com

Pengedar Sah Shaklee

Area COD: Jeli, Kok Lanas, Machang, Kota Bharu dan kawasan sekitar Kelantan

Dapatkan konsultasi ekslusif produk secara berterusan setelah anda membuat pembelian dengan saya.

(Visited 4,270 times, 6 visits today)