Bihun Goreng Sedap Cepat Dimasak

Assalamualaikum, hari ni Irni nak share resepi bihun goreng sedap, sesuai dihidang pada anak-anak. Tambah-tambah kalau kita nak cepat,  sesuai sangat guna resepi ni.. Heee

Irni cuma guna separuh bungkus bihun je,  sebab cuma suami dan anak2 kecik,   budak umur 4 tahun 2 orang dan budak umur 2 tahun sorang yang makan.

Ummi nya tak boleh makan lagi,  sebab masih dalam pantang. Kita makan makanan berpantang je lah ye 🙂

Resepi Bihun Goreng Sedap dan Cepat Dimasak

Setengah bungkus bihun

2 biji bawang (hiris)

3 ulas bawang putih (ketuk)

Setengah genggam ikan bilis (tumbuk)

Isi ayam potong kecik2

Sebiji telur

Kicap, cilisos,  garam

Cara masak

Bihun tu pastikan dah direndam.

Panaskan minyak sikit,  tumis bawang putih dan bawang merah. Bila dah naik bau, masukkan ikan bilis, kacau,  pastu masukkan isi ayam.

Bila ayam tu dah masak, masukkan telur, biarkan telur kejap, biar dia dah ketul2, baru kacau.

Lepas tu,  masuk sos sikit,  masukkan kicap. Kacau kejap bagi dia masak. Masukkan garam sikit. Last sekali,  masukkan bihun kita tu. Tambah air sikit kalau nampak kering sangat.

Kacau kejap. Nanti dah masak boleh tutup api dah.

Senang,  simple,  yang penting anak makan sampai bertambah-tambah. hehe.

Rahsia nak masak goreng bihun sedap ni adalah kita masukkan ikan bilis. Memang bertambah sedap tau kalau bubuh ikan bilis.

K,  selamat mencuba!

 

Tips Menangani Anak Tantrum

Tips Menangani Anak Tantrum

“Opah..Yuh…”

Dua nama yang tidak lekang dari mulut si kembar, Auni & Amni apabila pulang dari taska. Dua insan itu adalah pengasuh mereka sebelum saya terpaksa berpindah ke tempat lain. Hampir setahun Auni & Amni dijaga oleh Opah dan Kak Ros. Bermula daripada umur mereka 8 bulan sehingga umur mereka 1 tahun 8 bulan. Setelah berpindah ke tempat lain, saya dan suami memilih untuk menghantar mereka ke taska.

Pada hari pertama, mereka begitu gembira kerana dapat ramai kawan dan dapat bermain banyak mainan. Tetapi, pada hari seterusnya, mereka mula menangis apabila saya ingin meninggalkan mereka untuk pergi ke tempat kerja. Terpaksa saya keraskan hati dan meninggalkan mereka yang sedang menangis. Menurut pengasuh yang menjaga, mereka mula berhenti menangis apabila saya meninggalkan mereka.

Ketika saya mengambil mereka mula, mereka akan melompat-lompat kegembiraan melihat ummi mereka datang. Apabila nampak ummi, air mata mereka mula mengalir. Mungkinkah mereka marahkan ummi tinggal mereka? Maafkan ummi, anak-anak ummi sayang.

Apabila pulang ke rumah, mereka mudah menangis dan suka melakukan sesuatu untuk menarik perhatian. Sebagai contoh, mereka akan menumpahkan air di lantai, mencampakkan barang, berebut sesama mereka dan bermacam-macam lagi. Tahukah anda kepada anak-anak anda melakukan demikian? Bukanlah kerana mereka anak yang nakal, tetapi mereka sedang melepaskan perasaan dan ingin mendapat kasih sayang anda.

Pernah dengar perkataan ‘Tantrum’? Tantrum seringkali disalahertikan sebagai anak nakal. Anak kecil, mereka tidak tahu bagaimana untuk mengekspresikan perasaan mereka, jadi mereka akan meluahkannya dari segi perbuatan. Istilah anak nakal selalu diberikan kepada anak yang selalu menangis, membuang barang, mengacau adik beradik lain malah mereka suka membuat sesuatu perkara supaya di marahi. Awas, hati-hati ya kerana mereka sebenarnya cuba menarik perhatian anda.

Apa yang perlu dibuat apabila anak-anak tantrum?

  •  Ibu bapa perlu sabar dan bertenang

Walau penat macam mana pun anda di tempat kerja, cubalah untuk mengawal emosi anda ketika berada di rumah.

  • Senyum & Peluk Anak

Ambil masa sekejap untuk memeluk anak sambil tersenyum kepadanya. Pandang ke dalam matanya dan beritahu kita sangat menyayanginya.

  • Bercakap dengan lembut

Jangan sesekali menengking anak anda. Tegurlah mereka dengan suara yang lembut. Tegur dengan baik, bukan dengan penuh perasaan marah yang meluap-luap yang terbayang di mata kita. Kesian si kecil, mereka belum mengerti perbuatan mereka itu.

  •  Berikan perhatian sepenuhnya

Tiba masanya untuk kita mengurangkan masa kita dengan handphone, letakkan handphone di tepi dan bermainlah dengan anak-anak. Buat mereka ketawa dan buat mereka rasa disayangi.

Love,
Irni Suhana Muhamad

014 515 7141

irnisuhana@gmail.com