Assalamualaikum wbt

Seronok kan, sekali bersalin dapat 2 orang terus? Bak kata orang, double joy gitu.. Kalau yang dapat tiga terus tu macam mana pula? triple joy la kot kan?

Auni Amni masa baby dulu 😀

 

Pertama sekali, Irni ucapkan tahniah kepada ibu-ibu yang sedang mengandungkan anak kembar. Terdapat dua jenis kembar, iaitu kembar seiras dan kembar tidak seiras. Kembar seiras terhasil daripada satu ovum dan satu sperma. Sel-sel membahagi dengan cepat menghasilkan 2 zigot, seterusnya menghasilkan 2 fetus/bayi. Bagi kembar tidak seiras pula, ia terhasil apabila 2 ovum dilepaskan pada satu masa dan disenyawakan oleh 2 sperma.

Sedikit Tips Semasa Mengandung Bayi Kembar dari Irni :

 

1. Bersedia dari segi mental dan fizikal

Orang yang sedang mengandung kembar akan mengalami alahan mengandung lebih sedikit daripada orang yang mengandung seorang bayi kerana perubahan hormon dalam badan. Jadi, kita perlu bersedia mental dan fizikal untuk menghadapi semua ini.

Dari segi mental, kita perlu sentiasa berfikiran positif dan mendapatkan sokongan suami. Dari segi fizikal pula, kita perlu cuba untuk mendapatkan nutrisi yang terbaik supaya bayi dalam kandungan mendapat semua zat yang diperlukan.

2. Banyakkan rehat dan kurangkan membuat kerja berat

Mengandung bayi kembar membuatkan kita lebih berisiko untuk mengalami keguguran. Jadi, elakkan membuat kerja berat bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini. Pasangan sangat memainkan peranan penting semasa isteri mengandung.

3. Sentiasa berdoa dan berfikiran positif supaya dapat bersalin secara normal

Selalunya memang biasa, orang menyangka jika mengandung kembar, kita perlu menjalani caesar untuk melahirkan bayi. Tambahan pula, jika sedang mengandungkan anak sulung. Pengalaman Irni sendiri semasa mengandung kembar, iaitu orang sekeliling memberitahu bahawa Irni perlu menjalani caesar untuk bersalin supaya kedua-dua anak selamat dan bermacam-macam cerita menakutkan.

Namun, setelah berbincang dengan doktor yang merawat, doktor menyatakan bahawa Irni boleh mencuba untuk bersalin secara normal. Jadi, kita perlu sentiasa berfikiran positif. Semasa mengandung, kita boleh menggunakan teknik bayangan. Ha macam mana tu?

Teknik bayangan, adalah kita cuba membayangkan kita bersalin secara normal dan tiada masalah akan berlaku. Kedua-dua bayi keluar dengan selamat dan kita dapat memeluk bayi itu. Beberapa bulan sebelum bersalin, Irni mula mengamalkan teknik bayangan itu, terutama sebelum tidur, di samping berdoa kepada Allah supaya dapat melahirkan anak secara normal.

Alhamdulillah semasa proses kelahiran bayi kembar saya, prosesnya sangat mudah walaupun ketika itu Irni baru pertama kali melahirkan anak. Segalanya adalah daripada pertolongan Allah.

4. Bersedia untuk bersalin lebih awal daripada tarikh jangka

Selalunya apabila kita mengandung anak kembar, kita akan bersalin 2-3 minggu lebih awal. Selalunya doktor akan menasihatkan kita untuk bersalin lebih awal supaya bayi tidak berlebihan berat semasa dalam kandungan dan supaya bekalan makanan dan oksigen dapat dibekalkan dengan optimum.

 

Selepas bersalin, mesti ada yang takut gemuk kan. Jika ada yang rasa macam saya ni, jom tonton video daripada Pn Salwa ni, macam mana dia boleh hilang 20kg selepas bersalin.

 

Kurus Selepas Bersalin Sampai Turun 20kg! Wow! from iReach HD on Vimeo.

 

Ok sekian sahaja daripada Irni. Jaga diri ya ibu-ibu sekalian. Klik SINI untuk vitamin ibu mengandung terbaik.

Love,

Irni Suhana

 

 

(Visited 408 times, 1 visits today)