Sejak kebelakangan ini, Irni kerap terdengar mengenai penyakit kanser limfoma atau kanser kelenjar. Dan, irni bukak facebook, ada di antara rakan facebook Irni sendiri yang mengalami masalah kanser limfoma atau kanser kalenjar.

Jadi, Irni bukak webmd untuk lebih memahami tentang kanser ini. Kanser limfoma mula terjadi pada bahagian lymphocytes yang mana pusat imun sistem untuk melawan jangkitan kuman pada sel.

Sel ini terdiri daripada nod limfa, limpa, thymus, tulang sumsum dan beberapa bahagian pada badan. Apabila anda mendapat kanser limfoma, lymphocytes yang sepatutnya membantu badan menentang jangkitan kuman, kini telah berubah dan berkembang tanpa kawalan dan keluar ke tempat lain.

Kanser limfoma adalah lymphoma, iaitu kanser pada sistem limfatik. Sistem limfatik melibatkan jaringan nodul yang bersambung dengan vesel yang mengalirkan cecair dan bahan buangan dari badan.

Sistem limfatik juga melibatkan penghasilan sel darah putih yang membantu menghalang daripada jangkitan bakteria, fungus dan virus. Jika sistem limfatik sedang melawan serangan jangkitan kuman, nodul limfa dan tisu sekitar tempat jangkitan menjadi bengkak kerana tindak balas badan untuk melawan jangkitan.

Kanser limfoma pula berlaku apabila sel nodul limfa atau lymphocytes mula tak terkawal membahagi menghasilkan sel malignan yang mana tidak normal.

Terdapat dua jenis kanser limfoma

  • Non-Hodgkin
  • Hodgkin
Kanser Limfoma Non Hodgkin

Kanser limfoma non hodgkin diklasifikasi mengikut tempat asal sel (sel-b atau sel-t). Keanyakan orang menghidap kanser jenis ini.

Apakah yang menyebabkan Kanser Limfoma Non Hodgkin ini?

Sebenarnya tiada sebab khusus yang diketahui, tetapi ianya mungkin disebabkan oleh:

  • mewarisi keadaan kekurangan imuniti badan
  • Syndrom yang disebabkan genetik seperti Down Syndrome
  • Masalah imuniti
  • Penyakit celiac
  • Radang pada usus
  • Psoriasis
  • bakteria: Helicobacter pylori, erkait dengan gastrik dan ulser gastrik,borrelia burgdorferi, berkait dengan lyme disease
  • Virus seperti HIV
  • Akibat non random translocation kromosom dan susunan molekular
Kanser Limfoma Hodgkin

Kanser limfoma hodgkin selalunya berlaku pada 2 kumpulan umur, iaitu 15 hingga 35 tahun dan juga pada golongan berusia 50 tahun ke atas.

Apakah yang menyebabkan Kanser Limfoma Hodgkin ini?

Sebenarnya tiada sebab khusus yang diketahui, tetapi ianya mungkin disebabkan oleh:

  • Virus- serangan virus Epstein-barr boleh menyebabkan tumor limfoma
  • Sejarah keluarga – jika keluarga mempunyai kanser ini, anda juga mungkin berisiko
  • Persekitaran – mungkin semasa kecil, jarang keluar jumpa orang dan kurang terdedah kepada bakteri dan infeksi virus semasa kecil

Adakah Kanser Limfoma Boleh Sembuh?

Dapatkan rawatan doktor dan banyak kes pesakit dapat sembuh kembali. Doktor akan memilih rawatan terbaik untuk menghapuskan sel-sel kanser tersebut. Jadi, anda jangan risau ye. Kita sama-sama berdoa dan berusaha untuk melawan penyakit.

 

Dapatkan rawatan doktor dan anda boleh mendapatkan Vivix bagi membantu proses pemulihan. Jika anda ingin berikhtiar dalam bantu proses rawatan kanser, anda boleh cuba amil Vivix ni.

Terus klik buy now kat bawah atau huungi Irni ye.

Bagaimana untuk mendapatkan produk shaklee?

Hubungi saya,

Irni Suhana Muhamad

014 515 7141 –> klik SINI untuk whatsapp

irnisuhana@gmail.com

Pengedar Sah Shaklee

Area COD: Jeli, Kok Lanas, Machang, Kota Bharu dan kawasan sekitar Kelantan

Dapatkan konsultasi ekslusif produk secara berterusan setelah anda membuat pembelian produk shaklee dengan saya

 

(Visited 1,467 times, 1 visits today)