Penyakit talasemia ni adalah sejenis penyakit genetik yang diwarisi oleh ibu bapa yang mengalami talasemia atau pembawa talasemia.

Talasemia terjadi apabila badan kurang menghasilkan sel darah merah ataupun bilangan hemoglobin adalah rendah. Peranan sel darah merah dan hemoglobin adalah sangat besar dalam badan kita,  iaitu bertujuan untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan.

Kurang hemoglobin bermakna kuranglah oksigen dapat diangkut ke seluruh badan. Padahal,  setiap sel dalam badan kita memerlukan oksigen yang cukup untuk menjalankan fungsi secara optimum.

Hemoglobin yang normal mempunyai 4 rangkaian protein, terdiri daripada:

  • 2 alpha globin
  • 2 beta globin

Untuk membentuk hemoglobin normal,  ia memerlukan 4 gene dari setiap rangkaian globin tersebut. Talasemia jenis alfa berlaku apabila satu atau dua gene hilang. Jika lebih daripada itu,  anemia sederhana atau teruk akan berlaku.

Beta talasemia pula berlaku satu atau dua globin protein berubah. Ujian talasemia dibuat dengah pengambilan darah.

Rawatan Talasemia

Rawatan talasemia bergantung kepada jenis dan tahap keseriusan talasemia. Rawatan standard untuk rawatan talasemia adalah:

1. Pemindahan darah

Pemindahan darah dilakukan Kepad orang yang mengalami talasemia sederhana dan teruk. Rawatan talasemia ini memberikan pesakit sel darah merah dan hemoglobin yang sihat.

Sel darah merah hanya boleh hidup selama 120 hari, jadi anda perlu mengulangi proses penggantian darah untuk membolehkan badan mendapat sel darah merah yang sihat.

2. Iron Chelation Therapy

Hemoglobin dalam sel darah merah adalah sejenis protein yang kaya degan zat besi. Pemindahan darah yang kerap boleh menyebabkan zat besi berkumpul dalam salur darah. Keadaan ini boleh merosakkan hati,  jantung dan beberapa bahagian lain.

Untuk mengelakkan berlakunya kerosakan ini,  doktor akan menggunakan iron chelation therapy untuk menyingkirkan zat besi. 2 jenis ubat digunakan dalam rawatan talasemia.

  • Deferoxamine
  • Deferasirox

3. Terapi asid folik

Rawatan talasemia menggunakan asid folik, komponen vitamin B untuk membantu pembentukan sel darah merah yang sihat.

Rawatan talasemia lain adalah pemindahan tulang sumsum.

Suplemen Untuk Pesakit Talasemia

1. B Complex with folic acid

B Complex Shaklee yang dibuat dari bahan semulajadi dan mudah diserap oleh badan. Membekalkan asid folik untuk pembentukan sel darah merah yang sihat.

2. Ostematrix

Ostematrix adalah pil kalsium Shaklee yang dilengkapi dengan vitamin D dan beberapa mineral lain. Ostematrix membantu mengurangkan risiko osteoporosis kepada pesakit talasemia.

3. Vivix

Suplemen yang tinggi dengan antioksidan yang menghalang oksidasi zat besi.

Vivix juga mempunyai kebolehan untuk membaiki kerosakan DNA dalam badan.

 

Untuk mendapatkan suplemen bagi pesaki talasemia boleh klik buy now kat bawah atau boleh hubungi Irni ye.

Bagaimana untuk mendapatkan produk shaklee?

Hubungi saya,

Irni Suhana Muhamad

014 515 7141 –> klik SINI untuk whatsapp

irnisuhana@gmail.com

Pengedar Sah Shaklee

Area COD: Jeli, Kok Lanas, Machang, Kota Bharu dan kawasan sekitar Kelantan

Dapatkan konsultasi ekslusif produk secara berterusan setelah anda membuat pembelian dengan saya

(Visited 628 times, 1 visits today)