Pening kepala mak bila anak memilih makanan. Mak dah penat-penat masak, tapi dia tak makan pulak. Kita bukan apa, risau takut dia lapar ke apa kan. Tambah risau bila pikir cukup ke nutrisi untuk anak kita membesar ni?

Ok , kat sini, Irni nak share tips tentang bagaimana nak mengatasi masalah anak memilih makanan ni.

3 Tips Mengatasi Masalah Anak Memilih Makanan

1. Libatkan anak-anak semasa proses penyediaan makanan.

Tips ni sesuai untuk anak yang dah besar sikit. Anak 3 tahun ke atas dah boleh mula bantu kita kat dapur. Boleh ajak dia bantu basuh beras, pilih nak letak sayur apa. Jadikan sesi memasak jadi sesi yang menarik. Anak-anak ni dia suka diberi kepercayaan untuk buat apa yang orang dewasa buat. ditambah pulak dengan pujian, lagi la melambung diorang. hehe. Apa pun, biarlah bersesuaian dengan peringkat umur mereka ye.

2. Buat bentuk menarik pada makanan.

Cuba untuk hias makanan anak. Biar anak tertarik dengan makanan mereka. Boleh guna pemotong jenis acuan untuk buat macam-macam bentuk. Guna bahan yang berwarna-warni yang boleh tarik perhatian anak-anak kita.

3. Guna kreativiti dalam masakan

Ada anak yang jenis tak nak makan nasi, makan sayur kan. Jadi, ibu-ibu boleh cuba blend nasi dan sayur, buat macam cucur. Secara tak langsung, diorang akan makan makanan tu. Kita jugak boleh letak sayur dalam sup dia ke, atau apa-apa je cara lain yang kita rasa sesuai. Mungkin kalau kita bagi sayur macam tu je, dia tak nak. Tapi, kalau kita sembunyikan dalam makanan mereka, kemungkinan untuk dia makan tu ada. Belum cuba belum tahu kan.

Tapi, ada juga kanak-kanak ni memang sensitif. Kita masuk je sayur sikit dalam mulut dia, terus dia boleh tahu. Anak bijak betul kan, hehe. So, kalau jenis yang macam tu, cadangan Irni, kita boleh blend la, campur dalam kuah dia. Semoga anak kita dapat zat yang diperlukan untuk membesar.

 

Kat sini jugak, Irni nak kenalkan satu makanan yang bagus untuk si picky eater ni, untuk anak memilih makanan ni, iaitu Meal Shakes.

Ni dia untuk anak memilih makanan, bagi dia Meal Shakes ni sebab Meal Shakes bantu anak kita untuk dapatkan zat yang diperlukan. Bukan tu je, anak kita akan makin berselera untuk makan. Masalah sembelit juga akan berkurang. Mealshakes mengandungi 19 jenis vitamin dan mineral penting untuk tumbesaran anak kita.

Mealshakes jugak mempunyai 9 jenis asid amino perlu. Asid amino sangat penting untuk badan anak kita. Meal Shakes tinggi dengan serat dan juga protein. Terdapat juga kalsium untuk tumbesaran tulang dan bagus untuk gigi. Meal Shakes jenis rendah indeks glisemik dan bagus untuk kesihatan.

Untuk ibu-ibu yang ada masalah anak memilih makan, boleh la cuba dulu 3 tips kat atas. Sambil tu, boleh bagi anak minum Meal shakes untuk naikkan selera makan. Jika berminat boleh klik buy now kat bawah atau hubungi Irni ye.

Love,

Irni Suhana

014 515 7141

irnisuhana@gmail.com

COD: Jeli, Kok Lanas dan kawasan sekitar kelantan. Khidmat pos ke seluruh Malaysia.

 

(Visited 78 times, 1 visits today)