Kolesterol tinggi bukan hanya dialami oleh orang berbadan besar. Orang kurus pun boleh ada masalah kolesterol tinggi tau. Kolesterol ni pun sebenarnya penting,  tapi jika berlebihan boleh mendatangkan masalah.

Apakah Kolesterol?

Menurut laman web myhealth.gov.my, kolesterol adalah lemak (disebut sebagai lipid) yang diperlukan oleh tubuh untuk bekerja dengan baik. Badan kita sendiri boleh menghasilkan kolesterol dan kita boleh dapatkan kolesterol dari makanan.

Namun,  terdapat kolesterol baik dan kolesterol jahat. Pengekalan tahap kolesterol baik adalah penting untuk fungsi badan. Kolesterol digunakan untuk membuat cecair hempedu yang dihasilkan oleh hati.

Kolesterol juga sangat penting untuk melindungi fungsi saraf, membina sel-sel badan yang baru dan  menghasilkan hormon tertentu yang diperlukan untuk perkembangan dan fungsi normal badan.

Kolesterol merupakan kombinasi antara lemak dan steroid.

Low Density Lipoprotein (LDL) – kolesterol jahat

LDL dipanggil kolesterol jahat kerana ia mudah melekat pada dinding salur darah arteri dan membentuk plak kolesterol. Salur darah akan menjadi tebal dan keras.

High Density Lipoprotein (HDL) – kolesterol baik

HDL dipanggil kolesterol baik kerana ia membawa kolesterol jahat dari salur darah kembali ke hati. Bersukan dan bersenam secara teratur boleh meningkatkan kadar kolesterol baik.

Trigliseride

Sejenis lemak yang dibentuk dalam badan. Paras kolesterol boleh menjadi tinggi akibat daripada masalah berat badan berlebihan,  merokok, kurang aktiviti fizikal dan minum alkohol.

Berapa paras normal kolesterol?

Total kolesterol normal adalah bawah 200mg (5.1 mmol/L)

Kolesterol LDL bawah 70mg (1.8mmol/L) jika mempunyai risiko penyakit kardiovaskular dan bawah 130 mg (3.4 mmol/L) untuk orang normal yang tiada faktor risiko.

Cara Atasi Masalah Kolesterol Tinggi Secara Semulajadi

1. Dapatkan berat badan ideal dan kurangkan masalah perut buncit

2. Makan makanan yang berserat tinggi seperti sayuran,  kekacang,  buah-buahan, juga makanan yang rendah lemak dan makanan yang kurang karbohidrat

3. Bersenam 30 minit sehari, sekurang-kurangnya 5x seminggu

4. Berhenti merokok

5. Ubat kolesterol hanya selepas dapatkan konsultansi doktor

Suplemen Untuk Turunkan Kolesterol Secara Semulajadi

1. Kurangkan Penyerapan Kolesterol ke dalam badan

Pengambilan Phytocol-st yang mengandungi fitosterol tumbuhan yang bantu menghalang penyerapan kolesterol ke dalam salur darah.

Kolesterol yang dimakan akan terus dikeluarkan tanpa diserap.

2. Tingkatkan Kolesterol Baik Badan

Pengambilan asid lemak omega 3 membantu tingkatkan kolesterol baik. Kolesterol baik untuk singkirkan kolesterol jahat dalam badan.

Omega Guard Shaklee kaya dengan asid lemak omega 3. Anda boleh ambik Omega Guard ni ye untuk dapatkan kebaikan asid lemak omega 3.

3. Baiki kerosakan salur darah akibat mendapan kolesterol

Pengambilan resveratrol dan antioksidan membantu baiki kerosakan salur darah dan melembutkan salur darah yang mengeras akibat mendapat kolesterol.

Minuman botani Vivix kaya dengan resveratrol dan kaya dengan antioksidan. Vivix dibuat dari ekstrak anggur muscadine,  japanese knotweed,  purple carrot dan europian elderberry.

Campuran polifenol ini bagus untuk kesihatan salur darah dan bantu kelancaran darah.

Dapatkan segera suplemen untuk masalah kolesterol tinggi dengan segera. Klik buy now kat bawah atau boleh terus hubungi Irni ye.

Bagaimana untuk mendapatkan produk shaklee?

Hubungi saya,

Irni Suhana Muhamad

014 515 7141 –> klik SINI untuk whatsapp

irnisuhana@gmail.com

Pengedar Sah Shaklee

Area COD: Jeli, Kok Lanas, Machang, Kota Bharu dan kawasan sekitar Kelantan

Dapatkan konsultasi ekslusif produk secara berterusan setelah anda membuat pembelian dengan saya

(Visited 74 times, 1 visits today)