Cara Naikkan Paras HB Ibu Mengandung

Jika ibu ada masalah hb low, jangan biarkan masalah ni berlarutan. Bahaya untuk ibu dan baby. Hb atau hemoglobin fungsi dia untuk angkut oksigen kepada sel badan ibu dan bayi. Jadi kalau tak cukup hemoglobin macam mana? Maksud nye oksigen pun tak cukup lah kan? Sebab...

Preeclamsia Semasa Mengandung

Semasa Irni mengandung anak sulung,  yang mana masa tu Irni mengandung kembar,  Irni disahkan mempunyai ciri preeclamsia. Namun, Irni bernasib baik,  sebab preeclamsia semasa mengandung tu,  terjadi pada trimester ke 3 dan masa tu pulak dah masuk minggu ke 37. Maksud...

Penjagaan Bayi Kembar Dalam Kandungan

Assalamualaikum wbt Seronok kan, sekali bersalin dapat 2 orang terus? Bak kata orang, double joy gitu.. Kalau yang dapat tiga terus tu macam mana pula? triple joy la kot kan?   Pertama sekali, Irni ucapkan tahniah kepada ibu-ibu yang sedang mengandungkan anak kembar....

Bahaya HB Rendah Pada Ibu Hamil

Antara perkara yang perlu diambil berat oleh ibu hamil, adalah paras hemoglobin atau paras hb. Hemoglobin membawa oksigen kepada sel. Kekurangan hemoglobin untuk membawa oksigen ini pastinya boleh mendatangkan masalah yang serius. Teringat semasa kehamilan lepas,...

Hb Rendah Ketika Mengandung: Siapa Yang berisiko?

Jika nilai hb ibu mengandung adalah di bawah paras 11 g/dl, itu dikira, ibu mengalami masalah hb rendah semasa mengandung. Teringat Irni, semasa mengandung, Irni juga mengalami masalah yang sama. bila misi dah tulis kat buku guna dakwat pen merah, maksud nya tak...

Petua Mengurangkan Alahan Semasa Mengandung

Petua Mengurangkan Alahan Semasa Mengandung   1. Makan Petua mengurangkan alahan semasa mengandung yang pertama adalah makan. Apabila bangun daripada tidur, anda digalakkan untuk makan terlebih dahulu. Anda boleh mengambil biskut yang rasanya neutral seprti biskut...