Bilas sebut pasal kayap ni, aishhh kita pulak yang takut. Kayap ni sebenarnya apa? Ada banyak jenis ke macam mana? Kalau ikutkan, kayap ni ade 2 jenis, type 1 dan type 2.

Macam mana kayap ni terjadi?

Kayap ni sebenarnya disebabkan oleh virus nama Varicella Zoster Virus. Virus kayap ni sama dengan virus chickenpox. Bila kita sembuh dari chickenpox, virus tu still ada dalam badan kita, cuma dia tak aktif je.

Bila imun badan kita lemah, kerap stress, usia makin tua dan apa-apa yang buat kita lemah, boleh aktifkan balik virus yang dah tak aktif ni. Bila virus ni aktif balik, dia akan serang balik badan kita.

Orang yang ada kayap ni, kita boleh nampak dekat kulit tu, nampak macam jalur gitu atau tompok-tompok merah pada muka dan badan.

Apa simptom pesakit kayap ni?

Masa mula-mula kena, kita start rasa pening kepala dan sensitif kepada cahaya. Kita jugak, mungkin rasa macam nak selesema, tapi tak demam pun. Dengan kata mudahnya, mula rasa tak sedap badan.

Pastu, kita dah mula rasa sakit, gatal dan tak selesa pada bahagian tertentu. Tempat yang rasa tak selesa tu, 2, 3 hari lepas tu akan timbul jalur kayap tu. Nanti jadi merah-merah pada jalur tu. Lepas tu, mula ada air bisa kat tempat merah-merah tu. Air bisa tu kita panggil blister.

Selalunya blister ni ambik masa dalam 2-4 minggu untuk sembuh dan kadang-kadang boleh tinggal parut.

Kayap ni berjangkit ke?

Ya! Kayap ni boleh berjangkit kepada orang yang tak pernah kena chickenpox dan orang yang tak dapat vaksin khas untk kayap. Selagi kayap tu tak kering, virus tu boleh berjangkit. Jadi, jauhkan diri daripada wanita mengandung, kanak-kanak dan orang tua untuk mengelakkan kita daripada menyebarkan virus kepada mereka.

Vitamin Untuk Pesakit Kayap

Set Kayap Shaklee terdiri daripada:

  1. Vivix
  • Vivix sejenis minuman botani, campuran daripada ekstrak anggur muscadine, purple carrot, polygonum cupsidatum dan european elderberry.
  • Vivix mempunyai kesan antiradang yang membantu menghilangkan kesakitan pesakit kayap.
  • Vivix membantu proses penyembuhan dengan cepat dan menghilangkan parut.
  • Kulit akan menjadi cantik kembali dengan pengambilan Vivix.
  • Vivix juga baik untuk kesihatan saraf.

2. Nutriferon

  • Nutriferon mengandungi satu campuran proprietari ekstrak tumbuhan semulajadi yang berasal daripada ekstrak biji labu, benih plantago, kuntuman bungan Japanese Honeysuckle dan bunga safflower.
  • Nutriferon bantu meningkatkan imun badan dengan meningkatkan interferon semulajadi badan.
  • Imuniti badan yang kuat membantu melawan virus.
  • Nutriferon dikaji dan dicipta oleh seorang pakar imun yang bernama Dr. Yasuhiko Kojima yang mengambil masa selama 40 tahun.
  • Dr Kojima telah mencipta nutriferon setelah menjalankan ujikaji dan penilaian terhadap beribu-ribu sebatian dan lebih daripada 200 herba lain.

3. Garlic Complex

  • Garlic Complex adalah formulasi shaklee unik yang mengekalkan komponen semulajadi iaitu alisin.
  • Bawang putih ni adalah antibiotik semulajadi badan

Jom, kita tengok testimoni pengguna lain.

Mama kata sakit pada saraf akibat kayap makin kurang

 

Makan nutriferon untuk boost immune

Buat anda yang berminat untuk dapatkan vitamin kayap ni, boleh hubungi Irni ye. Atau, boleh juga buat pembelian terus dengan klik buy now kat bawah.

Love,

Irni Suhana Muhamad

014 515 7141

irnisuhana@gmail.com

Pengedar Sah Shaklee

Area COD: Jeli, Kok Lanas, Machang, Kota Bharu dan kawasan sekitar Kelantan

Pos ke seluruh Malaysia

(Visited 2,127 times, 1 visits today)